Na čo máte nárok, keď sa vám vlak oneskorí?
Počas letných prázdnin sa hojne na prepravu využívali vlaky. Avšak s horúčavou prišli aj mnohé komplikácie na koľajniciach. Niekde horelo, inde kvôli búrkam padali stromy. Mnohí cestujúci sa teda dočkali maximálne veľkého meškania. Ak patríte k ľuďom, ktorí meškanie zažili, možno ste sa v tom okamihu pýtali, či vám náhodou nepatrí odškodné, či nemáte na niečo konkrétne nárok, keď sa vám vlak oneskoril, a to nie o desať minút. Nárok samozrejme máte, a to aj na vrátenie cestovného, ale kedy vzniká?
Podľa štatistík Česi počas leta využívali k osobnej preprave viac vlaky než lietadlá. Bohužiaľ či už ľudia cestovali vlakom alebo lietadlom, väčšina z nich nevedela, na čo majú vlastne nárok a na čo nie. Zamerajme sa preto na vlak a nároky, ktoré vznikajú v rôznych situáciách.
Keď má vlak meškanie, máte nárok na kompenzáciu
Ako sme spomenuli, počas leta dochádzalo k rôznym oneskorením. Zatiaľ čo niektoré boli v rámci niekoľkých minút, iné sa pretiahli na niekoľko dlhých hodín. Je potrebné mať pri oneskorení na pamäti, že ako cestujúci máte pri oneskorení nárok na kompenzáciu. Výška odškodnenia sa vždy odvíja od dĺžky meškania vlaku. Ak je oneskorenie v rozmedzí od 60 do 119 minút, patrí vám 25tiprocentní kompenzácie cestovného. Ak meškanie presiahne dve hodiny, z ceny lístka sa vám musí vrátiť päťdesiat percent.
Nárok na odškodnenie máte aj v prípade, že máte takzvanú predplatenú sieťovú cestovný lístok. V takom prípade majú dopravcovia stanovenej jednorazové odškodnenie, ktoré vypláca.
Prekážky pri vybavovaní kompenzácie
Rovnako ako u všetkého, aj v tomto prípade sa môžete stretnúť s prekážkami. Napríklad vám nemusí dopravcu nič vyplácať, ak výška odškodného nedosiahne stokorunáky, teda štyroch eur. Na odškodnenie nevzniká nárok ani v prípade, že bol o meškaní človek informovaný ešte predtým, než si kúpil lístok. Tiež nemožno žiadať o žiadnu kompenzáciu, pokiaľ je doba meškanie kratšie šesťdesiatich minút.