Financie

Máte nárok na odškodnenie, keď sa oneskorí lietadlo alebo vlak?

Cestovanie je dnes na dennom poriadku. Ľudia cestujú do práce, niektorí za dobrodružstvom do zahraničia, iní jazdí za kamarátmi do vedľajších miest. Najčastejšie sa k tomu využíva mestská hromadná doprava, pri cestách do zahraničia lietadla, alebo vlaky. Nech už ale budete cestovať vlakom, lietadlom alebo autobusom, môže sa stať, že dôjde k oneskoreniu alebo prípadne k zrušeniu spoja. Čo ale robiť v takýchto situáciách, veď máte zaplatené cestovné lístky, prípadne letenky. V takýchto situáciách máte nárok na odškodné, avšak len ak sa presiahne istý limit niekoľkých hodín. 

Aby sme boli v obraze a nežiadali o odškodnenie vtedy, kedy na neho nemáme nárok, je potrebné vedieť, kedy nám odškodnenie patrí. Ak cestujeme autobusom, o odškodnenie môžeme požiadať v prípade, že dôjde k oneskoreniu vinou dopravcu alebo že dôjde k zrušeniu spoja. Pri cestovaní vlakom je to podobné, a síce o odškodnenie môžeme požiadať vtedy, ak dôjde k zrušeniu spoja alebo meškanie vinou dopravcu či prípadne k zmeškaniu posledného spoja, ktoré zavinil sám dopravcu. 

Lietadlo je kapitola sama o sebe. Tu je oveľa viac prípadov, kedy máte nárok na odškodnenie. Napríklad na odškodnenie máte nárok vo chvíli, keď dôjde k oneskoreniu letu vinou dopravcu, ďalej keď dôjde k zrušeniu letu alebo keď zmeškáte nadväzný let. Odškodnenie je možné požadovať aj v prípade, kedy vám bol odmietnutý nástup alebo kedy bolo nutné znížiť prepravnú triedu. 

Avšak nezabúdajme, že situácia sú ovplyvnené aj limity, konkrétne počtom hodín. 

Tri hodiny meškanie sú rozhodujúce 

Pokiaľ má autobus alebo lietadlo meškanie dve hodiny, stále nemáte nárok na odškodnenie. Až keď prekročí limit troch hodín, máte nárok na odškodnenie, o ktoré je možné si zažiadať. U vlakov je limit iný, u vlakov je nutné dbať na cenu cestovných lístkov. Odškodnenie u cestujúcich, ktorí zaplatili menej ako dvesto korún za cestu, nie je možné. 

Do kedy môžem odškodnenie vyriešiť? 

Našťastie v prípade nepríjemností nemusíte s nervami v hrnčeku ihneď odškodnenie vybavovať. Letecké spoločnosti majú limit na odškodnenie až tri roky, vlaky a autobusy niekoľko mesiacov.