Financie

Máme radi banky

Do banky si chodíme požičiavať radi. A to doslova. Ako to? Môžu za to hlavne hypotéky, ktoré si u nás môžete zaobstarať výhodne a body tuzemské banky zbierajú tiež za to, že sa dá mnoho náležitostí vybaviť aj online. Rezervy však ešte máme. V čom? Keď do banky zavítate, tak ako sa všetko vyrieši, uplynie pomerne dlhý čas. Počkať si môžete až týždeň, ale ide to aj rýchlejšie. Za našimi hranicami častokrát stačí klientom niekoľko hodín.

O tom všetkom exaktne hovorí čísla. Z prieskumov spoločností Capgemini a EFMA totiž vyplynulo, že 60% Čechov je so službami spokojných. Vyzerá to síce ako pomerne priaznivé číslo, ale dluzno dodať, že v roku 2013 to bolo 74% a už vtedy sa tvrdilo, že možno vypozorovať pokles, oproti roku 2012 sme totiž boli spokojní o 0,7% percenta menej. Aj tak však vedieme. Za nami sa umiestnili Rakúšania. V konkurencii tridsiatich dvoch krajín si najhoršie viedlo Japonsko. Tam je spokojných len 28% ľudí. Pre vašu predstavu o tom, ako výrazná je nespokojnosť obyvateľov Krajina vychádzajúceho slnka: Celosvetový priemer sa pohybuje niečo vyše 48%.

S akou inštitúcií sme najspokojnejší konkrétne a prečo?

Keď sa v tuzemsku hlasovalo o najústretovejšia banku, kde rozhoduje ako verejnosť, tak i odborná porota, opäť boli v hre hlavne hypotéky, ocenenie sa dočkala hlavne AirBank za možnosť refinancovania. A víťaznú Fio banku katapultovali do čela hlavne nízke poplatky a tiež široké spektrum služieb súvisiacich s bežnými účtami.

Avšak štúdie nedošla len k záverom, ktoré by boli tak jednoznačne pozitívne: Celosvetovým trendom je vzrastajúci ochota svoju banku opustiť a taktiež ju neodporučiť ďalej. Nie príliš lojálnymi klientmi sú najmä tí najmladší, ktorí sa narodili medzi rokmi 1980 a 2000. Trochu stálejšie sú len v západnej Európe. Aké sú dôvody pre to, že mnoho ľudí u súčasnej banky zotrvať nemieni? V prvom rade určite to, že zmeniť ju je veľmi jednoduché. Bankám tiež narastá konkurencia v nebankovom sektore, ktorému dáva potom rad zákazníkov prednosť. A ďalším dôvodom je aj to, že vznikajú aj banky nové, ktoré sa prezentujú atraktívnymi digitálnymi produktmi.