Je franchising skôr pre tímových alebo sólových hráčov?
Franšízové podnikanie je pomerne riešená téma. A nemožno sa tomu čudovať. V súčasnej dobe sa to javí ako atraktívne riešenie pre všetkých, ktorí sa chcú postaviť na vlastné nohy, avšak svojmu vlastnému nápadu natoľko neveria, aby ho realizovali (alebo naň nemajú peniaze či dostatok odvahy). Franšíza, ako je Extéria Market, so sebou predsa len nesie nižšie riziko neúspechu, naopak veľkú pravdepodobnosť úspechu. Je to taký nástup do už rozbehnutého vlaku, avšak aby ďalej utekal tým svižným tempom, musí sa človek trochu snažiť.
Pokiaľ patríte medzi jedincov, ktorí premýšľajú, či do tejto rieky vstúpia alebo nie, možno si kladiete otázku, aký franchising vlastne je. Ide o skôr tímovú záležitosť alebo je to priestor aj pre sólových hráčov?
Odpoveď nie je jednoznačná
Pravdepodobne vás bohužiaľ sklameme, pretože vyhlásime, že odpoveď nie je jednoznačná. Prieskumy ukazujú, že pokiaľ za pobočkou stojí sólista, je v obklopení neutíchajúceho nadšenia a absolútneho nasadenia. Vie totiž, že sa nemôže alebo nemá na nikoho iného spoľahnúť. Na druhej strane sa musí obhliadať doprava alebo doľava – konkrétne teda na pravidlá, ktoré sú v rámci tohto biznisu vopred stanovené. Franšízovú pobočku síce vedie, ale ani zďaleka ju nevlastní.
Z tohto pohľadu možno možno povedať, že sa tento typ podnikania hodí skôr tímovým hráčom, ktorí budú rešpektovať stanovený poriadok a pravidlá. Ak by došlo k ich porušeniu, pravdepodobne by došlo aj k rozviazaniu partnerstva ako takého a aj dobre nakročená pobočka by sa razom zavrela a stretla sa s neúspechom.
Spolupráca je na mieste, ale nespoliehajte sa na okolie
Ideálne tvrdenie je také, ktoré hovorí, že franšízant musí mať jednoducho všetko. Mal by byť do istej miery sólistom, ktorý je opradený oným nasadením, ktoré neutícha. Na druhú stranu by mal vedieť spolupracovať s ostatnými franšízantmi. Nie je jediný, kto vlastní pobočku danej značky, a prakticky všetci tiahnu za jeden povraz.
A tým sa dostávame k hlavnej podstate franchisingu – konkurencia medzi franšízantmi nemá existovať. Je to stále jedna značka a keď bude prosperovať jedna pobočka, úspech sa ľahko presunie aj k tej druhej.