Podnikanie

Ekonomický výhľad na rok 2022 podľa hlavného ekonóma DRFG

Plánujete investovať vaše úspory aj v roku 2022? Zaujíma vás, aký bude tento rok pre investorov a spotrebiteľov? Ako sa bude vyvíjať inflácia a úrokové sadzby a kurz koruny? Rok 2022 bude bezpochyby rokom, ktorý bude plný ekonomických výziev, či už pre spotrebiteľov, investorov, pre podnikateľov alebo pre napríklad pre vládu.

Predikcia v ekonomike pre rok 2022

Česi do tohto roku vstúpili s výraznými nerovnováhami v ekonomike, či už makroekonomickou nerovnováhou v podobe vysokej miery inflácie alebo nerovnováhou na mnohých trhoch. Môžeme ju vidieť napríklad na trhu rezidenčných nehnuteľností, alebo veľkou nerovnováhou verejných financií. Predpokladá sa, že nerovnováhy začnú v druhej polovici roka zmenšovať a nebudú ďalej kulminovať. Kvelkej diskusii je samozrejme, ako ďalej bude pôsobiť covid a politická situácia všeobecne. Vidíme teraz, že sa často hovorí o zavádzaní najrôznejších ciel, sankcií, v mnohých ohľadoch rastú štátne zásahy a to sú zásahy, ktoré sú len ťažko predvídateľné.

Tento rok bude rokom hospodárskeho rastu

„Povedal by som, že tento rok bude rokom rastu. Nebude to žiadny rok dramatického rastu. Skôr to bude taký pozvoľný hospodársky rast. Ostatne, ak sa pozrieme na najrôznejšie predikcie inštitúcií alebo komerčných bánk, ktoré vychádzali vposlednej dobe, tak tie bohužiaľ ukazujú, že predikcie idú skôr smerom dole, čiže odhad hospodárskeho rastu je o niečo menší, než ako sme sa domnievali ešte v lete minulého roka ,“ hovorí Martin Slaný, hlavné ekonómové investičné skupiny DRFG Davida Rusňáka.

Vplyv na spotrebu domácností a nákupné správanie

Ekonomiku ťahá domáca spotreba a domáci dopyt. To je hlavný faktor a vyzerá to, že tomu takto zostane aj po celý tento rok. Samozrejme, že dopyt zrejme nebude taký výrazný, ako v predchádzajúcich rokoch. Bezpochyby zapôsobí efekt inflácie, vyššie úrokové sadzby a tiež pomalší rast miezd. Na druhú stranu ekonomika má stále zminulosti zdedenú relatívne vysokú mieru úspor, ktorá sa v mnohých rokoch pretaví do konečnej spotreby. Stále je nízkou mierou nezamestnanosti spätý trh práce. A to všetko budú nesporne faktory, ktoré budú udržiavať relatívne vysokú spotrebu a prípadne aj maloobchodné tržby, myslí si Slaný zRusňákovej DRFG.

Nákupné správanie pred a po čovide

Covid môže v niektorých situáciách nákupné správanie urýchliť, v iných potlačiť. Bezpochyby sa spotrebné správanie neotočilo a ani sa neotočí o 180 stupňov. Máme tu samozrejme niektoré trendy, ako je nákup online cez internet a zásielkový predaj. To bol ale trend aj dávno pred covidom. Tento segment e-commerce rástol vysokými tempami cez 20%. Covid všetko urýchlil a to v mnohých ohľadoch, najmä, čo sa týka segmentov, ktoré do tej doby neboli príliš nakupované cez internet. Na druhej strane rozdiely medzi mestami a regiónmi sú veľké.

Ukazuje sa ale v mnohých ohľadoch určitý návrat spotrebného správania k nákupu priamym predajom. Ľudia sa vracajú k tomu, že si chcú na tovar siahnuť, pozrieť sa, hoci si ho nakoniec možno nechajú doviezť prostredníctvom zásielkového predaja alebo si ho vyzdvihnú niekde za mestom. Priamy aj online predaj sa tak v mnohých ohľadoch dobre dopĺňajú, než aby si konkurovali, hovorí hlavný ekonóm DRFG.