Úspory v gastronómii. Ako ich najlepšie docieliť?

Každý gastronomickú prevádzku musí zarábať, aby bol dlhodobo udržateľný. Úspešné reštaurácie, bary či kaviarne neustále hľadajú nové cesty, ako zefektívniť prácu a udržať vysoký štandard. Ako docieliť ziskovosti za prijateľné ceny a znížiť náklady pri pretrvávajúcej kvalite?

Najprv musíte zistiť, ktoré výdavky sú kľúčové, a ktoré môžete zredukovať, bez toho by to zákazník spoznal na kvalite. Formou pravidelných revízií môžete vášmu rozpočtu mesačne výrazne uľaviť.

sledovanie cien

Výdavky sa v gastronómii menia často a rýchlo. Treba ich neustále sledovať a vyhodnocovať. Včerajší zisková položka na menu môže byť kvôli zvýšeniu cien ingrediencií dnes stratová. Oplatí sa sledovať sezónne plodiny aj nových dodávateľov pre zásobovanie reštaurácií s kvalitnejšími surovinami za nižšiu cenu.

Revízia menu

Podľa štatistík predaja zistíte, ktoré položky sú na menu obľúbené, a ktoré sa nepredávajú. Príliš široké menu je veľkou záťažou rozpočtu. Je náročné na ingrediencie i prácu. Pravdepodobnosť vyhadzovanie prejdených potravín sa zvyšuje. Pri zostavovaní menu myslite na to, aby boli suroviny uplatniteľné vo viacerých pokrmoch a dali sa vzájomne kombinovať. Občas urobte revíziu jedálneho lístka.

Jednoduchá príprava a voľba ingrediencií

Pokrmy zložité na prípravu a náročné na ingrediencie prináša malý zisk. Urobte si predstavu, či sa položky na vašom lístku oplatí. Niekedy stačí prispôsobiť spôsob prípravy, znížiť množstvo ingrediencií, alebo niektoré vymeniť za lacnejšie. Nesmie to byť ale na úkor kvality a chuti. Zákazníci to veľmi rýchlo spoznajú. Vyberte si správne dodávateľa ingrediencií a surovín čerstvého ovocia, zeleniny, húb i bylín. Odporúčať môžeme napríklad veľkoobchod ovocia a zeleniny s rozvozom Gastrofresh.

režijné náklady

Úspornejšie prístup k vode a energiám sa premietne vo vašom rozpočte. Splachujte menším množstvom vody, znížte prietok vodovodných kohútikov, obmedzte umývanie pod tečúcou vodou, vymeňte žiarovky za úsporné, vyberte energeticky efektívne kuchynské náčinie, ventiláciu aj vykurovanie.

vyvážené smeny

Výdavky za mzdy zamestnancom sú najvýznamnejšie položkou rozpočtu. Sledujte, koľko ľudí je v rôznych časoch v podniku skutočne potrebné. Aj keď nie je každý deň rovnaký, dajú sa odhaliť časy, keď mávate plno a kedy moc ľudí nechodí. Sledujte štatistiky, upravte počet ľudí na smene i otváracou dobou.

ocenenie zamestnancov

Nájsť kvalitného zamestnanca nie je dnes vôbec jednoduché. Pokiaľ ho v tíme máte, rozhodne si ho vážte a oceňte ho. Podnik robia ľudia a vďaka nim tiež funguje. Neustále zmeny zamestnancov a ich zaškoľovania stojí úsilie, čas i peniaze. Spokojní zamestnanci viac pamätajú aj na úsporné opatrenia. Pýtajte sa ich na názor, ak chcete niečo zmeniť alebo zlepšiť. Majú skúsenosti z prevádzky.

Bezplatná reklama

Reklama prirodzene šírená medzi ľuďmi je často oveľa účinnejšie ako tá investovaná napríklad na internete. Spokojný zákazník vás rád odporučí, o dobrý zážitok sa podelí so známymi, a ak sa vám podarí si svoju dobrú úroveň udržať aj so znížením nákladov, bude sa k vám rád vracať aj s množstvom nových klientov. Vyhodnoťte tiež, ktoré kanály a sociálne siete sa vám naozaj oplatí.